Translate

недеља, 25. октобар 2015.

NATRIJUM LAKTAT U "SBHP" METODU IZRADE SAPUNA

  Natrijum laktat je organsko jedinjenje ( C3H5NaO3) koje predstavlja natrijumovu so mlečne kiseline. Njegov vodeni rastvor se karakteriše alkalnošću. Ima široku primenu u medicini, farmaceutskim pripravcima i kao aditiv, u proizvodima za ljudsku i životinjsku ishranu. Kao aditiv, koristi se za regulisanje kiselosti, emulgatorska so i učvršćivač. Pojačava antioksidativno delovanje drugih aditiva. U kozmetici i farmaceutskoj industriji iskorišćena je njegova uloga emolijensa i humekanta ( dobro privlači vlagu i omekšava kožu). Smatra se bezopasnim po ljudsko zdravlje u svom L obliku.
  U izradi sapuna, Na-laktat se koristi za povećanje fluidnosti sapunske mase pri radu, što olakšava manipulaciju prilikom kalupljenja sapuna, a u krajnjem proizvodu daje kvalitet povećane čvrstine i duže trajnosti sapuna pri upotrebi. Takođe, može se smatrati vrstom konzervansa, ali i humekanta, što takođe povećava kvalitet i hidratantnost.

  Morala sam da napišem ovaj uvod u "hemijskom fazonu" jer želim da predočim sebi i drugima barem mali pojam o onom što koristim u izradi svojih sapuna. Posebno zato što sam već nakon prve upotrebe ovog aditiva u skraćenoj verziji Toplog procesa izrade sapuna bila oduševljena tokom procesa i čvrstinom sapuna koji sam na kraju dobila.

Voda, Ši i Na-laktat

Ponovo sam radila sapun SBHP metodom, ali ovog puta probala sam da dovedem masu sapuna do još veće gustine. Dakle, mutila sam duže! Koliko duže? Recimo oko šest minuta. Moj jadni štapni blender se usijao, pa sam se uplašila da će da "rikne". Nisam htela da rizikujem i ostanem bez svog "mitraljeza", pa se zaustavih na vreme. Pre nego što sam se zaustavila u mućenju sapuna, dodala sam Na-laktat u količini od 1,5 % u odnosu na količinu ulja i dobro ga inkorporisala u masu. Natrijum laktat možete dodavati u bilo kojoj fazi procesa. Neki ga dodaju u ohlađeni rastvor lužine ( ovde to nije dolazilo u obzir), neki posle gel faze, a ja sam se odlučila da ga dodam prilikom postizanja tog "debelog traga", jer je meni lično, u ovom slučaju to bilo logično zbog same tehnike, a i bolje distribucije aditiva u sapunu. Količina koja se dodaje iznosi 1-3% od količine ulja. Verujem da procenat zavisi i od odabrane recepture, jer u koliko vam u recepturi stoji visok udeo čvrstih masnoća, sigurno je da ćete ići sa nižim procentom Na-laktata, odnosno, višim, u koliko imate dosta mekih ulja u sapunu. Moja receptura obično sadrži 60% čvrstih masnoća pa sam se ja odlučila za 1,5%, a i bilo mi je prvi put da ga koristim, pa sam bila oprezna. Inače, ukoliko se pretera sa dodatkom Na-laktata, sapun može postati krt, lomljiv i neupotrebljiv. Ugrijala sam svoj Krock pot, da ne bih morala da umotavam posudu u ćebe ( napominjem da nije bilo kuvanja) i tako osigurala svom sapunu izolaciju.

Gustina mase sapuna posle mućenja u trajanju od 6 minuta
Poklopim ti ja posudu i sednem da danem dušom u iščekivanju gel faze. Računala sam na opuštenciju od pola sata, pa skidoh rukavice i predadoh se meditaciji. U nekom trećem minutu, bacim nezainteresovan i letimičan pogled na krock pot i kad se ne šlogirah!!!! "Vulkan" proradio i samo što ne izbije kroz poklopac. Skočim ko oparena i pritrčim loncu, a sapun unutra, potpuno gelirao. Potpuno!!! Dakle, ovde nisam čekala pola sata, već sam dužim mešanjem ubrzala proces saponifikacije.

Odmah sam počela sa energičnim ručnim mešanjem sapuna u trajanju od nekih dva minuta. Masa je bila mnogo tečnija nego što je to bez dodatog Na-laktata. Žao mi je što nisam uspela da u post ugradim mali video zapis koji bi vam pokazao razliku. Moje tehničko znanje nije uvek na nivou, na žalost.

Nakon dodavanja vode i Ši putera, sa sapunom je bilo još lakše raditi, a Krock pot je čuvao temperaturu sapunu i on se nije stezao tako brzo. Čak mi je i šaranje bilo za nijansu uspešnije nego prilikom prvog puta, kada sam isprobavala SBHP metod. Nadam se da ću "šaranje" sapuna usavršiti kad je u pitanju ovaj postupak, i već motam po glavi faktore koji mi to mogu olakšati. Sapun u kalupu nastavio je svoju vruću igru još dobrih sat vremena, podižući temperaturu za stepen, dva, a onda je krenuo da se polako hladi. Sapun je odležao ukalupljen deset sati, a izašao je suv, čvrst i bez oštećenja. Rezanje je bilo odlično, rupa u sapunu nije bilo, a komadi su bili divne glatke površine poput sapuna rađenog hladnim procesom. 

  Eto, dragi moji, požurila sam sa ovim postom, a vrlo brzo ću pisati i o upotrebi Na-laktata u hladnom procesu saponifikacije. Moj konačni rezime bi glasio da ću Natrijum laktat u buduće koristiti stalno. Odličan je aditiv i nije skup, a sapun duže traje pod tušem. Jedino ga neću koristiti u hipoalergijskoj varijanti sapuna, jer u taj sapun ide samo sapun i ništa više!! :) Na zdravlje Vam bilo!

Voli Vas Dara!


Нема коментара:

Постави коментар