Translate

петак, 5. децембар 2014.

ČAŠA ŽUČI

"Čašu meda još niko ne popi, da je čašom žuči ne zagrči. Čaša žuči ište čašu meda!"  (Njegoš "Gorski vjenac")



  I, kakve sad Njegoš ima veze sa sapunom?! Nikakve! Al mi, pored profesionalne note, kad god čujem reč ŽUČ, uvek padne na pamet taj stih iz Gorskog vjenca!
Elem, da napišem ključnu reč, ne bi bilo na odmet: SAPUN SA GOVEDJOM ŽUČI!
I ju, crna Darinka! Pa šta ti sad to pade na pamet!? Pa, eto, palo mi na pamet da uradim taj sapun,  jer me je kopkalo da vidim jel istina to što se priča od vajkada! Dobar je za fleke na tekstilu! I jest dobar , al samo za MASNE! Mislim fleke! Stvarno izuzetno dobro odstranjuje masnoću koja je uprljala neku vašu tekstilnu stvar. Recimo, masna krpa biva odlično oprana ovim sapunom i toplom vodom , bez otkuvavanja ili pranja u veš mašini. Drugim vrstama fleka ovaj sapun nije "naklonjen". Ne može da opere dobro fleku od mastila ili voćnog soka, kao ni fleku od vina. Bez obzira na to, ipak je to odličan sapun.
  Dakle, šta je to što ga čini tako dobrim za pranje masnoće? Žuč, dodat u sapun kao jak emulgator!
Žuč je proizvod hepatocita, ćelija jetre i ima vrlo kompleksan sastav i složenu ulogu u organizmu. Bez žuči, telo ne može da vari masnoće i samim tim, ne može ni da ih iskoristi u svoje nutritivne svrhe. Sastav žuči je posebno zanimljiv sa medicinske i naučne tačke gledišta jer promene u njemu indiciraju važnije promene u samom organizmu, s obzirom da je jetra glavna labaratorija i vitalno važan organ. U sastav žuči ulaze žučne kiseline, žučne boje, holesterol, lecitin, steroidne strukture, poput estradiola, elektroliti, proteinske strukture i td. Jako mnogo supstanci, ne samo onih odgovornih za varenje lipida ulazi u sastav žuči kao proizvod rada jetre i detoksikacije organizma (metaboliti i razgradni produkti ksenobiotika- lekovi i otrovi). Ono što nas zanima, jeste svojstvo, uslovno rečeno, "deterdženta", koje žuč ima. Glavni nosioci ove osobine su žučne soli i lecitin.To su moćni emulgatori čija osobina je u stanju da preživi jednu tako kritičnu sredinu kao što je saponifikacija i viskok ph. Emulgator, prosto rečeno, čini emulziju stabilnom. Šta to znači jednom laiku? Emulgator raspršuje fazu (mast) u sitne čestice i tako stvaraju mogućnost mešanja sa vodom. On stvara homogeni sloj oko čestica raspršene faze, čineći emulziju stabilnom.
 Ovo svojstvo žuči poznato je od davnina i recepture pravljenja peraćeg sapuna sa goveđom žuči datiraju još od pre nekoliko vekova. Dok sam istraživala o ovom sapunu, nisam imala prilike da se susretnem sa mnogo podataka. Tek uz pomoć prijatelja koji me je uputio na pravi link, otkrila sam da postoji mnogo varijacija ovog sapuna, a ja sam se odlučila za onu koja daje sapun uradjen hladnim postupkom saponifikacije. Žuč sam naručila od svog mesara, koji inače uvek vrti glavom kad mu ja tražim čudne stvari (limfne čvorove, čekinju, epifizu) za svoje eksperimente, koji nisu uvek sapuni!

  Evo recepta:

Svinjska mast 50%
Kokosovo ulje 50%
Tečnost 25%
Žuč 30% (dodato u trag)
NaCl 2%
NaOH
Mogu reći da nisam imala problema sa izradom sapuna. Nije bilo brzog zgušnjavanja sapuna u meri u kojoj sam se plašila da će biti. Geliranje je bilo moćno, bez ikakvih dodatnih zagrevanja, sem obične izolacije kalupa. So je dodata kao aditiv za veću čvrstinu i sporije trošenje sapuna.
Sapuni nisu neki lepotani. Radila sam ih u pojedinačnim kalupima, a jedino što sam pogrešila jeste, što sam ih oboijla sa malo zelenog pigmenta. Nije trebalo da to napravim, al ponelo me moje izvitopereno shvatanje realnosti! Zelena žuč, pa zelen i sapun! Bezveze. To je to, narode! Sledeći put, sapun sa krilom slepog miša ! Šalim se, naravno!

Budite mi zdravi i uživajte u izazovu življenja! Vaša Dara

Нема коментара:

Постави коментар