Translate

недеља, 22. фебруар 2015.

NIŠTA ME NE PITAJ, BABA! - Tečni sapun III deo


Ima u životu svakog od nas neka duša koja je toliko bliska da je osećamo kao deo nas samih, isprepletana i u večnoj interakciji, čak i onda kada napusti ovaj vrli svet obmana.
U mom životu, ta duša bila je, i još uvek jeste, moja baba Darinka.
Po njoj sam dobila ime, staro i pomalo grubo u ona vremena mog detinjstva, kada su carevale Jelene, Aleksandre, Jasmine i Marije. Moje ime je bilo povod za dečija zadirkivanja i obeležilo je moje dane uklapanja i prilagođavanja. Vremenom, postala sam neka druga Darinka, čvrsta i prkosna, priviknuta na svoju nominalnost, al sa ugašenom nadom da će se za mene "zakačiti" neki slatki nadimak poput Dace, Mace, Kuce, Cace ili ti Mice. Tako je sudbina htela!
No, retrospektiva je pomalo čudan uvod u sapunskim krugovima, gde se blogovanje uglavnom svodi na to koliko je taj i taj sapun, majke mi, divan, kremast i erotično mirisan. Dakle, treba preći na stvar...

TEČNI SAPUN ZA SUDOVE (suđaje nad kolevkom svakog ženskog čeljadeta, a sve više i muškog)

  Priča počinje negde 1989. godine, u pitomoj Mačvi. Jutro je bistro, prolećno i miriše na grmove ruža što su se razgranali po dvorištima. U tom bajkovitom okruženju, sedim na kamenu, ja mlađana, ophrvana tugom zbog nekog tamo dušmanina vickastih očiju i dubokog glasa, mekog poput baršuna.Tuga je onolika kolika samo može biti kad imaš sedamnaest godina, a bes ljući i od svih besova ovoga sveta.
U trenu, neko svojom senkom, prenu me iz dubokog jada i ja videh da me moja baba zamišljeno i ozbiljno gleda. Prosto me "čita ko otvorenu knjigu", potpuno svesna da mi je potrebna dobra lekcija iz samoodrživosti.
"Deder, Daro", reče lukavo,"ima neki zagoreli lonac da se oriba, pa ustani i prihvati se posla!"
U moje vreme, "ne mogu" i "neću" nije postojalo u rečniku između dece i roditelja, sem možda, "evo sad ću", što se takođe vrednovalo kao sam užas lenjosti i lošeg vaspitanja.
Poskočih, mada nevoljno, i prihvatih se lonca, žice za ribanje i tečnosti za sudove, a baba mi kaže: "Trljaj, grebi, dušu mu izvadi, nek se zna ko je junak, a ko kukavica!" I ode sa blagim osmehom na usnama.
I, tako, trljam ja i ribam onaj lonac, a sve zamišljam "vickastog" i njegovu slatku gubicu. Trljam i grebem stisnutih vilica, uskovitlanog daha i pokidanih zanoktica.
"Ide li to?", pita me baba, a ja u očaju odgovaram: "Ništa me ne pitaj, baba!", i bacam onaj lonac daleko od sebe. Lonac udara o ivicu poljske česme, kotrlja se i zveči zaglušujuće (sad mi se tako čini) i ostade ulubljen i neoriban, plav u svoj svojoj zlehudoj sudbini. Baba me gleda, očiju mirnih i pronicljivih i kaže: "Ne valja ti ta tečnost za sudove!" Okreće se i odlazi.

                                                POSLE DVADESET I PET GODINA

  Znate, kada u duši nosite vatru prkosa, opstanka i borbe, ne možete biti uskraćeni ni za dobre ni za loše stvari. I jedne i druge vam nose svoje lekcije i čine život bogatijim i vrednijim.
 Moja baba već odavno nije na ovom svetu, ali ja je svaki dan čujem kako različitim intonacijama svoga glasa, u različitim životnim iskušenjima, kaže:" Daro, ide li to?"
Danas, kad sam starija i strpljivija prema životu, kažem: "Vidi, baba, sad imam bolju tečnost za sudove! Nisam htela da čekam da mi je donesu vetrovi prosperiteta, sama sam je napravila, protiv uroka!" Blago meni, više neće biti zagorelih i polupanih lonaca, ni ovih, a ni onih, ako me razumete!


                                                               ZANATSKE STVARI

  Dragi moji, post je sentimentalan, al nosi poruku, pa sad, valjda ćete je negde uhvatiti u pauzama sapunske opsesije. Spremite se za dugo kuvanje i još luđi provod, u nedostatku boljeg!
Recepturu za ovaj tečni sapun namenjen pranju posuđa, sama sam smislila rukovodeći se cenom sirovine, koeficijentom čišćenja koji mora da bude dovoljno visok kako bi posuđe blistalo, ali i dovoljno blag da ne ošteti kožu ruku domaćice, a boga mi i domaćina. Mora da peni opasno, jer ljudi vole da se peni na sve strane. Onda imaju, valjda, osećaj da su nešto i uradili sa tim sapunom. 20% tečnosti zamenila sam glicerinom, opet, zarad kože i blagosti sapuna.Radićemo bez popusta, znači, sleduje nam minimum još pola sata dužeg kuvanja na prosečan tajming, radi sigurnosti. I pazi ovamo, meri pecizno, koliko te vaga služi. Nemoj tamo da kažeš, ma nema veze, ako ti se omakne koji gram više nekog ulja. Čaša ne sme biti muzgava! (Joj, prevodilac će me saseći!)

Suncokretovo ulje 55%  (275 gr)
Kokosovo ulje 30% (150 gr)
Ricinusovo ulje 15% (75 gr )

KOH 90% čistoće  115gr
H2O 152 gr
Glicerin 38 gr


Glicerin dodajete u ulja, rastvarate KOH u dem. vodi, mutite klasično sapun do prvog traga. E, ovde, zbog, suncokretovog ulja će vam trebati duže vremena da postignete trag. Budite strpljivi. Krenite sa kuvanjem. Uočite vreme starta, pa ga notirajte, čisto da imate putokaz za sledeći put.

Primećujete da su sva ulja u recepturi tzv. "bela ulja", tj. ulja koja saponifikuju beli sapun, tako da očekujte da vam pasta, a i rastvoren sapun imaju svetliju boju.



Evo, lagano, sličica!
Ovo je posle pola sata kuvanja. Primećujete kako je uljna faza pomalo odvojena. Ne brinite, to je normalno. A zašto, ubio me bog, ako znam!


Posle sat vremena kuvanja


Test sa fenolftaleinom još uvek loš i posle četiri sata kuvanja


Test bistrine posle četiri sata kuvanja i dobar je


Posle pet sati kuvanja pasta je gotova
Sada je test sa fenolftaleinom sasvim zadovoljavajući
  Ono što me je iznenadilo kod ove recepture je dugotrajno kuvanje, slično, kao da sam radila sa većinskim maslinovim uljem, a ipak je u pitanju samo mešovita kompozicija. Posle, kada sam razmislila i dodatno se podsetila o karakteristikama suncokretovog ulja kojeg ovde ima 55%, shvatila sam razlog. Visok sadržaj oleinske kiseline i njena osobina spore saponifikacije.
Od ukupne količine masnih kiselina u suncokretovom ulju, 83% čini oleinska kiselina, a recimo, u maslinovom ulju njen udeo je 69%. Zatim tu je i veliko učešće linoleinske kiseline koja je takođe sporosaponifikujuća. Sve u svemu, daj da vidimo kako će se završiti ovo moje "veštičarenje".
  Pasta je odležala preko noći i sada želim da je razredim. S obzirom na mešovitu recepturu, a sa druge strane namenu ovog tečnog sapuna, računam da mi polazna koncentracija bude 35%. Imam malu nedoumicu zbog visokog procenta saponifikovane oleinske, al dodaću vodu ako bude trebalo. Takođe opserviram u glavi sklonost ovakve vrste sapuna (visoko oleinska ulja) da pokaže veliku potentnost za slani rastvor u cilju povećanja viskoznosti. Da ne bih opet dobila pihtije, biću oprezna, pa ću početnu količinu 20% rastvora kuhinjske soli svesti na 0.5% u sapunu.
  Naravno, pišem završetak posle razredjivanja sapuna i njegovog zgušnjavanja i evo šta ću vam sugerisati.
Nemojte svu pastu rastvarati. Uzmite svega 350 gr, a ostatak ostavite u čistu staklenu teglu sa poklopcem i ostavite da "zri". Sapun će stajanjem postajati blaži i kvalitetniji. Ne žurite sa razredjivanjem i ne mrcvarite pastu da se što pre rastvori. Prosto, imajte strpljenja, nikada, ali, nikada ne žurite dok pravite sapun. Odradite to kako treba! Posle probe razredjivanja, uvidela sam da je razredjenje od 35% previše malo i da treba još vode. Tome sam se, negde u podsvesti i nadala, zbog suncokreta. Dakle, konačno razredjenje je definitivno 25%. Procenat 20% rastvora NaCl je takodje bio iznenadjenje, pa vi slobodno odradite 1% u odnosu na ukupnu masu razredjenog sapuna. Na kraju , dodala sam vrlo malo mirisnog ulja jabuke. Za blag miris 0.2%, ne više. Sve aditive dodajite u topao sapun i mešajte lagano i ravnomerno da se što bolje inkorporiraju.

Sapun svetle boje i odlične bistrine, zbog belosaponifikujućih ulja

Pena lepa, bogata i postojana

Dragi moji, sudovi će vam biti čisti, čaše zadovoljavajućeg sjaja, ruke sačuvane, a priroda zahvalna.
Drago mi je što zajedno samnom proživljavate moja ushićenja. Zbog vas, a i zbog sebe i sapuna, osećam se sve sigurnija i sigurnija, dok hodam putevima ovog divnog zanata. Iskreno se nadam da sam vam pomogla i da nisam bila umišljena u svojim lekcijama. Budite mi zdravi i mislite o tome koliko je život dragocen! Voli vas Vaša Darinka!

Нема коментара:

Постави коментар