Nisam ekonomista, nisam ni advertajzing stručnjak ali sam morala da "zagrizem tu reklamnu jabuku" rešena da razvijem svoj mali posao sa sapunima u okvirima svojih mogućnosti i sa skromnim sredstvima kojima raspolažem ( od sredstava imam kompjuter,mobilni telefon sa kamerom, već poprilično zastareo, svoje sapune i svoj mozak, uvek spreman za akciju). Pošto sam štreber po prirodi, trudim se da stalno i uporno čitam i pratim sve naučne i nenaučne tekstove na ovu temu, da pratim svetski poznate brendove i shvatim smisao i opseg delotvornosti reklame u današnjem konzumentskom i neoliberalnom društvu. Ovo će vam se učiniti smešno, jer, šta je jedan veliki svet i njegovi ogromni tokovi dobara, novca i usluga, naspram jedne tamo u Ugrinovcima, što mulja sapune i teši se da to dobro radi. Ali nije smešno...u opšte, i sve je vrlo povezano!Jer, ja hoću da prodam sapun Peri, Mići i Stanojki, hoću da ih ubedim da moj sapun vredi, da zaslužuje svoju cenu, da je novo čudo stare tehnologije i da će na zdrav način učiniti da njihova koža više ne svrbi i peruta se, da bude zdrava i da prerano ne ostari.Pera je intelektualac, Mića seljak čovek i poljoprivrednik, a Stanojka voli da gleda turske sapunice i da plače kada Omer izneveri Šeherzadu. Uz to, tu je i onaj ozbiljni deo moje ciljne grupe, ljudi sa oštećenom kožom, poštovaoci zdravog života, ljudi probuđene svesnosti, znalci... Svi oni meni su vrlo važni i za mene, oni su moj "Veliki svet" sa istim čulnim potrebama kao i tamo neka Ursula sa Menhetna! ŠTA JE REKLAMA? Po jedoj od definicija, "reklama (od latinske reči "reclamo" -javno oglašavati ) je vrsta komunikacije kojom sponzor reklame pokušava da ubedi publiku u korisnost određenog postupka, obično kupovine proizvoda ili usluga. Da bi postigao ovaj cilj autor reklame se služi svesnim ili podsvesnim porukama, odn. kombinacijom informacije i emocije u reklamnoj poruci." (Vikipedija)Da, postoje pravila, smernice, raspon budžeta, sredstva, kontakti, ali iznad svega toga, ono što reklamu učini zaista delotvornom i podigne nivo poslovanja na lestvici uspešnosti, jeste IDEJA. To je nešto što se ne može naučiti ( ili može donekle, kopirajući tuđe načine oglašavanja) To je OSEĆAJ i MOĆ da se oseti trenutak plasmana, moć sugestivnosti, vladanja onim primordijalnim stranama ljudske prirode. Hrana, seks, potomstvo i empatija oduvek su bile najbolje polazne tačke u svetu reklame, na žalost ili na sreću. Ono što će povrediti intiligenciju jedne vrste potrošača, daće ogroman stimulans onoj drugoj vrsti i tako dalje...Pre jedno dve godine, čini mi se, pojavio se na TV-u jedan reklamni spot naše poznate fabrike sladoleda i u njemu, kao glavni akter, regionalno vrlo popularna pevačica. Pevačica je konzumirala proizvod ( sladoled-prim.aut.) na vrlo eksplicitan način, dočaravajući svo oralno zadovoljstvo koje proizvod može da pruži. Reklama je imala najbolje udarne termine, mnogo novca je utrošeno na čitavu realizaciju, a Divino eksplicitno konzumiranje sladoleda bilo je neko vreme tema medija svih vrsta, što je dodatno pojačalo efekat reklame. I tako...deca su gledala kako se pravilno liže sladoled, "intelektualna javnost" se zgražavala, a većina je uživala u "dobroj" reklami. I naravno...tog leta svi su jeli sladoleda, od akademika pa do šofera i svi su, ljušteći ambalažu sa svoje hladne poslastice, zamišljali to "posebno konzumiranje" što nam ga je prikazala naša vrla diva. U čemu je poenta ove priče? Meni lično reklama je bila sramotna i nemoralna ili barem puštana u etar u pogrešno vreme, mnogima, ona je bila odlična, a sponzoru reklame više nego unosna.KUPI MOJ SAPUN, ŽIV TI JA!Da se mi vratimo na sapune! Elem, u celom ovom našem sapunskom zamešetaljstvu, najteže je plasirati naše proizvode, prodati ih i to tako da od toga imate neke vajde. Lako je sapun napraviti, ali prodati ga..."daj da te vidim junače"!Pošto u glavnom plasiram svoje sapune putem interneta, ono što mi je na prvom mestu jeste dobra prezentacija.Fotografija, njen kvalitet, smisao i vizuelna poruka čine ogromnu stavku u svetu virtuelne reklame. Da, da...zato što imate veliki deo populacije koji voli samo da gleda slike. Eventalno će se zaustaviti kod date reklame samo ukoliko ga nečim privučete. Na žalost, nemam profi kameru, priučeni sam fotograf i to bedan, a fotografišem jednim "mučenim Samsungom" koji je uvek na granici da zabaguje. Ipak, trudim se pored sveg mog budžetskog siromaštva da pružim koliko toliko valjanu vizuelnu prezentaciju. Dešavalo se da sam neke sapune fotografisala po nekoliko dana, uvek nezadovoljna, dešavalo se da zapostavim sve druge poslove, namerena i uporna da dobijem fotografiju koja je pristojna. I opet, kažem, hvala dragom Bogu na foto šopu, mada vam on ne može puno pomoći ukoliko je fotografija tematski promašena ili generalno, zaista loša. Drugo, tekstualna prezentacija. Nisam ljubitelj direktnih reklamnih poruka, ustaljenih šema prikazivanja ( mada, istinu da kažem, kod sapuna se sve vrti oko tri četiri ključne reči), kitnjastih reči i elegija, patetike i dušebrižništva za seču palminog drveća. Ne volim da me "vuku za rukav" da kupim nešto, ne volim da mi nameću bombastične reči i lažne informacije. Volim suptilan vid reklame, onaj koji dovoljno nagoveštava i jasan je intelektu jednog Homo sapiensa. S druge strane, mrzim kad na bilbordu, u gradu, pročitam na crvenoj pozadini slogan: JA SAM GA SHVATILA! i lik devojke koja lucidno gleda u prazno. I onda dva dana ko sumanuta se nerviram zbog pametnjakovića koji je to smislio. Nit napisa firmu, nit približno dočara šta bi to "ona" mogla da shvati! Ništa! Mrzim to i iritira me zato što vređa moju intiligenciju. E, Darinka, baš si tupson, kad ne moš da uklaviriš šta je čovek hteo da kaže.Dakle, volim da pomešam malo umetnosti i šture trgovine, da zagolicam, da probam da se ušlihtam tom velikom svetu potrošača koji zaista ima veliki izbor. Vrlo često razmišljam da li je ispravno to što tako formulišem svoju reklamu. Postoje ljudi koji vole direktne poruke, prosta objašnjenja i dovoljno obećanja po pitanju opravdanosti da taj proizvod i kupe. Odbijaju ih filozofiranja, dubokoumni slogani i skrivene poruke. Nisam ljubitelj ni familijarnog obraćanja kupcu, ne volim sistem : ti si moj, daj da ti ovo upakujem!. Ne znam da li sam u pravu, ali to me iritira, Mnoge verovatno i zaista, ne. Zato još uvek tragam za pravim izrazom.Dobrom reklamom smatram objavu svake vrste diplome, profesionalnog napredovanja, prisustvovanja na bitnim manifestacijama, učešća u televizijskim programima, reakcije kupaca ( naravno one dobre :) ).Postoji još jedna vrlo bitna stvar koja je u svetu biznisa vrlo česta ali samo u onim krugovima koji su nesigurni u svoje proizvode i svoje poslovanje. To je reklamiranje svog proizvoda kritikovanjem i blaćenjem tuđeg, što je vid nelojalne konkurencije, ružan i neljudski manir i postupak za svaku osudu.Reklama treba da bude sugestivan čin, časnih namera i istinitog sadržaja i kao takvu je u osnovi i shvatam. Da li sam se toga i pridržavala? O, da, trudila sam se svim silama! Da li sam i uspela? To mogu da kažu samo oni do čije svesti i podsvesti sam i stigla. Mušterija ima poslednju reč, a obećani kvalitet, svoj ispit istine. Kome želim da prodam sapun? Svima! I onim što prate rijalitije i onim čija je svest daleko iznad toga. Da li svi imaju iste ukuse i koliko mogu da budem jasna i jednim i drugim? Okvirno, mogu reći, to je zaista teška nauka .
|
MOJ SAVRŠENI BELDI SAPUN |
Sa puno poštovanja i prema stvaraocima i prema konzumentima, do sledećeg pisanja sa poentom (bez poente), vaša Dara